گزارش سمینار

به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن در زبان آفرین

در تاریخ 29 دیماه سال 1394 اولین سمینار نقش فناوریهای آموزشی در یادگیری به همت جهاد دانشگاهی واحد 4 الزهرا به پشتیبانی  جهاد دانشگاهی تهران در ساختمان جهاد دانشگاهی تهران 1 برگزار گردید.

برگزار کنندگان این سمینار را دانشجویان مرکزعلمی کاربردی واحد 4 الزهرا با راهنمایی اساتید مرکز تشکیل میدادند .

محورهای کلیدی سمینار

1.نقش فناوری اطلاعات بر آموزش و یادگیری

2.تاثیر فناوریهای آموزشی در بهبود و ارتقاء کیفی نظام آموزش عالی

3. نقش فناوری اطلاعات در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

4. تاثیراستفاده از  فناوریهای آموزشی درآموزش معلمان

5.نقش رسانه های تصویری در آموزشهای غیر رسمی

سخنرانان

آقای دکترحسین  نیک فرجام  دبیر علمی سمینار

سرکار خانم مریم رسولی رئیس مرکز علمی کاربردی تهران 4

آقای دکتر عبدالرضا مجدالدین رئیس موسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی

سرکار خانم دکتر بهنودی استاد دانشگاه تهران

ارائه کنندگان مقاله

سرکار خانم مهسا انتظامی مدرس دانشگاه فرهنگیان

خانم فاطمه عبدالعلی دانشجوی تکنولوژی آموزشی

خانم آمنه رجبی دانشجوی تکنولوژی آموزشی

خانم مریم کلاته دانشجوی تکنولوژی آموزشی

ارائه کنندگان کارگاههای آموزشی

جناب آقای محمد حسین ساکت استاد دانشگاه

جناب آقای محسن  صفر زاده استاد دانشگاه

جناب آقای بهمن رسولی مسیب استاد دانشگاه

سرکار خانم مهسا جلیلی مدرس

در هنگام ورود به همه شرکت کنندگان پکیجی ارائه میشد که شامل : برنامه های اجرایی سمینار ، چند برگه یاد داشت ،

برگه نظر سنجی ، یک عد دخوکار و یک  عدد سالنامه 1395 بود.

برنامه راس ساعت 30/8 با تلاوت قران کریم و همخوانی سرود ملی آغاز شد .

مجری برنامه سرکار خانم سلگی از دکتر نیک فرجام به عنوان دبیر علمی سمینار دعوت کردند تا به جایگاه بروند .

 اولین سخنران برنامه دبیر علمی سمینار جناب آقای حسین نیک فرجام دارای مدرک دکترای برنامه ریزی درسی بودند

  با موضوع ( اهمیت فناوری در جهان امروز)

فهرست مباحث ارائه شده توسط ایشان

تاثیر تکنولوژیهای امروزدر ایجاد تعامل بین دانشجویان با دانشجویان و دانشجویان با اساتید

تاثیر فناوریها در کنترل کسب اطلاعات و ارائه اطلاعات

معرفی عصرهای آموزشی (عصر مکانیک،عصر الکترونیک ،عصر دیجیتال )

معرفی دانشگاهها (دانشگاه نخبه گرا ،دانشگاه انبوه گرا ،دانشگاه نتیجه گرا )

ایشان بیان کردند که دانشگاههای جامع علمی کاربردی  نمونه ای از دانشگاههای نتیجه گرا است که هدف آن وارد کردن

عملگرایی در حوزه دانشگاهی کشور بوده است و همه در این سیستم احساس مسئولیت میکنند و دانشجو خود را همکار و

همیار مسئولین دانشگاه میداند تغییر و تحول اصل و اساس این دانشگاههاست .

بعد از سخنرانی دبیر علمی سمینار خانم سلگی از سرکار خانم رسولی رئیس مرکز جتمع علمی کاربردی واحد 4 دعوت کردند تا به جایگاه بروند .

دومین سخنران سمینار سرکار خانم رسولی رئیس محترم مرکز  جامع علمی کاربردی واحد 4 الزهرا

با  موضوع (ارائه گزارشی از فعالیتهای دانشگاه )

ایشان بیان کردند که تاکنون 340 دانشجو در مقطع کاردانی  در این مرکز ادامه تحصیل داده اند که 285 نفر از آنان فارغ

التحصیل شده اند و 51 دانشجو در مقطع کارشناسی دارند و از رشته های ارائه شده در این مرکز از طراحی لباس ،

تکنولوژی آموزشی ، حسابداری،تربیت مربی پیش از دبستان نام بردند. و ازموفقیتهای این مرکز شرکت دانشجویان رشته

طراحی لباس در جشنوارههای مد و لباس بوده است . 

 

بعد از پایان بیانات سرکار خانم رسولی مجری برنامه از جناب آقای مجد الدین برای ایراد سخنان خود دعوت کردند تا به

جایگاه بروند .

سومین سخنران جناب آقای مجدالدین مدیریت موسسه جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی  بودند

با موضوع (وضعیت نظام آموزشی علمی کاربردی در سطح کشور و آینده آن )

طبق فرمایشات ایشان درشش ماه گذشته لایحه پیشنهادی اولیه برنامه ششم توسعه دولت  از ناحیه سازمان مدیریت  برنامه

ریزی  به هیئت دولت تقدیم شد که دربررسی های اولیه  معاونت ریاست جمهورلایحه را  به سازمان برگرداندند جهت

 اصلاح مجدد بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سیاستهای کلی  لایحه برنامه ششم توسعه  با تاکید بر

اقتصاد مقاومتی لایحه را اصلاح کنند این لایحه اخباری را به دنبال داشت که طبق آن  دستگاههای اجرای موظف بودند

50% واحد های دانشگاههای پیام نور ومراکز  علمی کاربردی را ادغام ویا به بخش خصوصی واگذار کنند که

 خوشبختانه این صورت مسئله فعلا کنار گذاشته شده است .ایشان جایگاه جهاد دانشگاهی را  در مرکز جامع علمی

کاربردی مشخص کردند و بیان کردند که حدود 10% از دانشجویان مرکز جامع را در40 مرکز علمی کاربردی در

اختیار داریم .و همچنین ایشان تاکید کردند که دانشگاههای فنی حرفه ای و دانشگاههای جامع علمی کاربردی از متولیان

آموزشهای مهارتی در سطح کشور هستند .

و در پایان فرمودند امیدواریم چه در برنامه های کلان چه در برنامه های سه ساله پنجم جهاد بتوانیم از بهترین فناوریهای

 آموزشی در مراکز آموزشی استفاده کنیم .

بعد از پایان سخنرانی مدیریت موسسه خانم سلگی از سرکار خانم انتظامی جهت ارائه مقاله دعوت کردند تا به جایگاه بروند .

ارائه مقاله منتخب توسط سرکار خانم دکتر انتظامی دارای دکترای برنامه ریزی درسی

با موضوع (پژوهش تاثیر فناوری آموزشی در بهبود ارتقاء کیفی نظام آموزش عالی در ایران )

اعضاء پنل : (سرکار خانم ناصر آبادی ، جناب آقای عزیزی،سرکار خانم مفتاح )

ایشان  در پژوهش خود از دانشجویان کارشناسی رشته راهنمایی و مشاوره را به عنوان نمونه انتخاب نموده و مسئله

 اصلی این تحقیق یافتن پاسخی به این سوال است که با استفاده از الگوی فناوریهای جدید و استفاده از یادگیری

الکترونیکی و نرم افزارهای مرتبط  در کلاس میتواند در بهبود یاد گیری و ارتقاء زبان انگلیسی دانشجویان که یکی از

 واحدهای درسی این دانشجویان است موثر است یا خیر ؟ پس از اجرای این پژوهش به این نتیجه رسیدند  که فناوریهای

آموزشی در ارتقاءکیفی مراکز آموزش عالی ایران تاثیر دارد و همچنین استفاده از یادگیری الکترونیکی و نرم افزارهای

مرتبط در بهبود درک مطلب دانشجویان در دروس زبان انگلیسی آنها نیز تاثیر دارد و در نتیجه روش تدریس بر مبنای

یادگیری الکترونیکی و کاربرد نرم افزارها ی مرتبط را میتوان جزو برنامه های آموزش عالی دانشگاهها گنجاند و به

عنوان روشی برای گسترش دانش مهارت هر چه بیشتر دانشجویان مورد توجه قرار دادو همچنین  بی توجهی به محتوای

دروس دانشگاهی و واحدهای درسی و از همه مهمتر فراموش نمودن فناوریهای تکنولوژی آموزشی از جمله مواردی

است که آموزش واحد درسی را به سوی ضعف و شکست درسی سوق میدهد.

ایشان در ارائه مقاله خود از پاورپوینت استفاده کردند. در پایان ارائه سرکار خانم انتظامی به سوالات مطرح شده از سوی

اعضای پنل پاسخهای قابل قبولی را بیان کردند .

برنامه با اهداء جوایز به دانشجویانی که در مسابقه عکاسی با موضوع (عاشورا در شهر من  ) ادامه یافت . 

در ادامه  از مهمانان و شرکت کنندگان خواسته شد تا برای بازدید  پوسترهای مقاله  دانشجویان که در زمینه  تاثیر فناوری

درآموزش فراهم شده بود  ودر سالن کناری سالن کنفرانس  نصب شده بود بروند .پس از بازدید از پوسترها مهمانان و  

شرکت کنندگان به سالن پذیرای هدایت شدند و پذیرایی مختصری از ایشان به عمل آمد . 

بعد از پذیرایی همگی به سالن کنفرانس برگشتند و مجری برنامه از سرکار خانم بهنودی دعوت کرد تا  برای سخنرانی به

جایگاه بروند .خانم بهنودی دارای مدرک دکترای اختلال یادگیری از کشور ژاپن بودند.

موضوع سخنرانی (تفاوت بین تکنولوژیست ژاپنی با تکنولوژیست ایرانی )

ایشان در ابتدا یک تکنولوژیست را معرفی کردند. به نظر ایشان یک تکنولوژیست آموزشی صرفا به کار گیرنده

ابزارورسانه های آموزشی نیست بلکه او در درجه اول یک منقد و تحلیلگر خوب است و از تمام قابلیتهای که رشته

تکنولوژی آموزشی در اختیارش قرار داده برای رفع هرچه سریعتر مشکلات استفاده میکند . سپس ایشان با توجه به

تجربیات خود یک تکنولوژیست آموزشی ژاپنی را این چنین معرفی کردند .

*معلمین ژاپنی در ارتباط با دانش آموزان خود احساس مسئولیت میکند و این مسئولیت تنها به ساعات کلاسی محدود

نمیشود .

*معلمین دانش آموزان خود را تشویق میکنند که شهروندان خوبی باشند.

* معلمان به عنوان ناظر در باشگاهها و تیمهای ورزشی و سایر گروهها شرکت میکنند.

*علاوه بر این آنان مسئولیت بسیاری در قبال سایر معلمان هم ردیف خود دارند و در فعالیتهای گروهی مربوط به ارتقاء

روش های تدریس حرکت میکنند .

*معلمان در ژاپن بیشتر وقت خود را در مدرسه میگذرانند به طور معمول یک معلم ژاپنی از ساعت 30/7 صبح تا ساعت

 6 بعد از ظهر در مدرسه است و معلمان جوانتر وقت بیشتری را در مدرسه سپری میکنند .

* آنان در قبال همه این مسئولیتها در مقایسه با سایر کشورها و نیز نسبت به کارکنان مشاغل دیگر در ژاپن از اعتبار و

احترام بالایی برخوردارند .

ایشان برای ارائه بیانات خود از پاورپوینت استفاده کردند .شعار ایشان ( علم را قاطی بازی کنیم )

بعد از سخنرانی ایشان مجری برنامه از سرکار خانم عبدالعلی دانشجوی کارشناسی رشته تکنولوزی دعوت کرد تا برای

ارائه مقاله خود به جایگاه بیاید .

موضوع (نقش فناوری در آموزش به کودکان بیمار )

از آنجایی که کودکان بستری در بیمارستانها به خصوص کودکانی که مبتلا به سرطان و بیماریهای خاص هستند مدت

زمان زیادی را در بیمارستان سپری میکنند امکان ادامه تحصیل در مدرسه برای آنها در این مدت زمان بستری وجود

 ندارد ایشان در صدد اجرای طرحی هستند که بتوانند تدریس را به داخل بیمارستانها وارد کنند و چون این کودکان بیمارند

و شرایط خاصی دارند آموزش سنتی پاسخگوی نیاز آنها نیست بلکه باید از روشها نوین که جذابیت بیشتری داشته باشند

در تدریس استفاده کرد مثل استفاده از تبلت و نرم افزارهایی که حین آموزش جنبه بازی و سرگرمی را به همراه داشته

باشد تا کودک بیمار احساس خستگی نکند و به نظر ایشان این کار تنها در پوشش استفاده از فناوریهای روز امکان پذیر

 است.

ایشان در ارائه مقاله خود علاوه بر پاورپوینت  از کلیپها و عکسهایی استفاده کردند که مستند  و توسط خود ایشان تهیه

شده بودند.

 

مقاله بعدی توسط خانم آمنه رجبی دانشجوی کاردانی رشته تکنولوژی آموزشی  با موضوع (توسعه عدالت آموزشی) ارائه شد .

اعضاء پنل :( استاد ساکت ،استاد  صفر زاده، استاد رسولی مسیب )

عدالت آموزشی یعنی امکان برابری کودکان کشور برای رشد استعداد و کسب توانمندیهای لازم جهت ایفای نقش در جامعه.

عدالت یا افقی است یا عمودی ،

عدالت افقی در اموزش یعنی همان تعداد میز و صندلیها و کلاس و معلم و غیره

عدالت عمودی در آموزش میگوید تفاوتها را لحاظ کنید و به نسبت فقر آموزشی بیشتر روی روستاها متمرکز شوید .

ما ادعای یک کشور فرهنگی داریم پس آموزش ما فرهنگ ما را درست میکند اگر نسلی خوب تربیت نشود و عدالتی

 وجود نداشته باشد و به صورت مساوی تقسیم نشود ظلم بزرگی شده و احساس کمبود کاملا محسوس خواهد شد .

در پایان اعضاء پنل نظرات خود را در مورد موضوع ارائه شده بیان کردند و توسعه عدالت آموزشی دفاع کردند .

مقاله بعدی توسط سرکار خانم کلاته دانشجوی کاردانی رشته تربیت مربی پیش دبستانی 

موضوع (کاربرد فناوری اطلاعات در مهد و پیش دبستانی )

اعضاء پنل ( استاد قاسم تبار ،استاد انتظامی ، استاد جلیلی )

انسان از اولین لحظات زندگی در حال تلاش و تکاپو است و نقطه مشترک همه این تلاشها نیاز است

ایشان در ارائه مقاله خود از پاورپوینت استفاده کردند که در پاورپوینت خود فیلم آموزشی را گنجانده بودند با این مضمون

که کودکان چطور میتوانند در قالب بازی حروف را یاد بگیرند .در فیلم آموزشی از حیوانات استفاده شده بود چرا که

جذابیت دارد و جلب توجه میکند  و باعث ایجاد انگیزه میشود.  استفاده از نرم افزارهای آموزشی به صورت شنیداری ،

دیداری و گفتاری یا هر سه مورد با هم میتواند کمک قابل توجهی به کودکان پیش از دبستان کند .و استفاده از این نرم

افزارها به گونه ای بازیس محسوب میشود و کودک یادگیری لذت بخشی را تجربه میکند .در این دوره برای انجام آزمایش

از نرم افزار استفاده میشود چرا که کودکان پیش از دبستان توانایی انجالم عملی آزمایشها را ندارند و میتوانند با استفاده از

همین نرم افزارها تجربه دیداری کسب کنند .

در پایان اعضاء پنل نظرات خود را در مورد مقاله ارائه شده بیان کردند .

 اجرای کارگاههای آموزشی یکی دیگر از برنامه های این سمینار بود . برای این سمینار چهار کارگاه آموزشی توسط

اساتید تهیه شده بود و ارائه گردید .

اولین کارگاه آموزشی توسط استاد ارجمند جناب آقای محمد حسین ساکت اجرا شد .

با عنوان (نقش رسانه های آموزشی در ایجاد توانمندی در معلمان )

ایشان اظهار داشتند برای توانمندسازی معلمان در آموزش موارد ذیل لازم است :

1.برقراری ارتباط موثر

2.شکل دهی تجارب دسته اول یا نزدیک

3.یادگیری سریعتر و عمیقتری را در پی دارد .

4.صرفه جویی در زمان و آموزش و یادگیری

5.انطباق با هوشهای چند گانه

6.شکل دهی تجارب ناممکن

ایشان به بیان ویژگیهای مرکز تربیت معلم یعنی مراکزی که توانمند کردن معلمان را بر عهده دارند اشاره کردند .

مدیریت دانش یکی از راهکارهای توانمندی معلمان است و استفاده از رسانه های آموزشی تاثیر به سزایی در روند توانمند

سازی معلمان در سبد یاد دهی و یادگیری آنها دارد .

دومین کارگاه آموزشی توسط استاد ارجمند جناب آقای محسن صفر زاده اجرا شد .

با موضوع (نقش رسانه های آموزشی در یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی )

 ایشان معتقد بودند که تغییرات سریع تکنولوژی در فرایند یاد دهی – یادگیری موجب تحولات وسیعی شده و هدف آن

بهبود کیفیت آموزشی در مدارس  بوده است و تکنولوژِی آموزشی توجه و علاقه فراگیران را جلب میکند و امیدواری

فراگیران را نسبت به آینده تحصیلی افزایش میدهد و فراگیر میتواند بدون محدودیت زمانی و مکانی به یادگیری بپردازد

.ایشان عنوان کردند که تخته سیاه اولین ابزار انقلابی در تدریس بود که وارد کلاس های درس شد و تاثیر عمیقی بر

ماهیت تدریس در دو قرن اخیر بعد از خود گذاشته است و وایت بردهای تعاملی یا تابلوهای هوشمند ظرفیت تبدیل شدن به

دومین ابزار در تدریس را دارد و امید است تا در قرن بیست و یکم دانش آموزان به جای کیفهای پر از کتاب  با کامپیوتر

های کیفی سر کلاس حاضر شوند .

پیشنهاداتی در زمینه هوشمند سازی مدارس:

1-استفاده از تکنولوژی آموزشی در آموزش  نیازمند تغییر نظام آموزش و پرورش کشور است که مستلزم برنامه ریزی

بلند مدت و اجرای آن در تمامی مدارس اهم از دولتی ،غیر دولتی ،شهری ، روستایی و....میباشد .

2-بکار گیری معلمانی که در استفاده از چند رسانه ایها از مهارت و تسلط خاصی برخوردار باشند .

3- فرهنگ سازی در بین والدین مبنی بر مزایای استفاده از سیستم های جدید آموزش الکترونیکی.

اعضای پنل  را سه نفر از دانشجویان تشکیل دادند که در پایان ارائه کارگاه آموزشی سوالات خود را برای استادصفرزاده

مطرح کردند و استاد به پرسشهای آنان پاسخهای جامع دادند .

 کارگاه آموزشی  سوم توسط استاد ارجمند جناب آقای بهمن رسولی مسیب اجرا گردید.

موضوع (نقش رسانه ها در آموزش غیررسمی)

ایشان اظهار داشتند که عمر آموزش رسمی از آموزش غیر رسمی کوتاه تر است .

ودر پاسخ به این سوال که چرا آموزش غیر رسمی اهمیت یافته است فرمودند :

-       گسترش ،سهولت و سرعت گرفتن ارتباطات اجتماعی

 

-       بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی

 

-       بالا رفتن سهم تبلیغات در شکل دهی به نیازهای بشری

 

-       افزایش دسترسی به رسانه ها

 

-       تمایل نظاکم های حاکم به استفاده از آموزش غیر رسمی

 

-       تاثیر پذیری بالای جوامع از آموزشهای غیر رسمی

 

-       نفوذ بی سابقه مد اجتماعی

 

فاکتورها مهم آموزش های غیر رسمی در مقابل آموزش رسمی

گروههای هدف

حق انتخاب

تاثیر بر وجدان جمعی

نامدرج بودن

نیاز اجتماعی

مد اجتماعی

نیازهای آنی و فوری

کیفیت در مقابل شرطی شدن

 

تکنیکهای مورد استفاده رسانه ها در آموزش غیر رسمی

سرعت انتقال

وضعیت ذهنی پایدار

جذابیت

نیازهای جمعی

موج

خلاقیت و طنز شیوه ترکیب و جاگذاری

تفکرات جانبی

 

 اعضای پنل را سه تن از دانشجویان تشکیل دادند که در پایان ارائه استاد سوالات خود را مطرح کردند و استاد

به سوالات آنان  پاسخ دادند .

ایشان در ارائه کارگاه خود  علاوه بر پاورپوینت از فیلم و عکسهای با محتوای آموزشی استفاده کردند .

کارگاه آموزشی چهارم توسط سرکار خانم مهسا جلیلی دارای مدرک دکترای برنامه ریزی درسی ارائه شد .

موضوع کارگاه (تولید محتوای الکترونیکی با نرم افزار   (story line)

ایشان به معرفی نرم افزاری به نام  story line پرداختند این نرم افزار مانند پاور پوینت است با این تفاوت که

علاوه بر آموزش در آن میتوانیم آزمون هم تعریف کنیم ایشان نمونه ای از پیش طراحی شده را برای حضار

ارائه دادند و سپس برای آشنایی بیشتردانشجویان  با این نرم افزار ایشان به ساخت چند صفحه در این نرم افزار

 پرداختند و مرحله به مرحله برای دانشجویان توضیح دادند که چگونه میشود با استفاده از این نرم افزار یک

محتوای آموزشی  کامل ساخت.

ایشان معتقد بودند که به وسیله این نرم افزارها  یادگیری میتواند در خانه صورت بگیرد و در کلاس درس تنها

به حل مسئله  ، رفع اشکال و بالا بردن ارتقاء یادگیری پرداخت .

در اختتامیه سمینار  استاد نیک فرجام دبیر علمی سمینار از سازمان جهاد دانشگاهی ،اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی

واحد 4 ، از سرکار خانم رسولی ریاست محترم جهاد دانشگاهی واحد 4و کلیه دانشجویان حاضر تشکر و قدر دانی کردند

و در پایان به کلیه دانشجویانی که در این سمینار حضور داشتند گواهینامه ای ارائه گردید .و فرمهای نظر سنجی در

مورد کیفیت برگزاری سمینار و میزان مفید بودن آن برای شرکت کنندگان که در پکیج ها در اختیار شرکت کنندگان قرار

 گرفته  شده بود جمع آوری شد.

آمار بازدید کنندگان

امروز4
دیروز8
هفته44
ماه155
کل27062

خبر خوان - سايت مرکزی جهاد دانشگاهی